ACTITUDS EN LA COMUNICACIÓ INTERPERSONAL PER PART DEL QUE PARLA |
|
---|---|
Positives, que afavoreixen la comunicació | Defectes, que dificulten la comunicació |
Expressa la seva opinió d'una forma clara i coherent, després d'haver pensat el que realment vol transmetre. | No ha pensat el que vol dir. No organitza el seu pensament. Improvisa sobre la marxa i en desordre |
Aprecia la capacitat de comprensió dels altres i s'adapta a ella, situant-se al nivell de comprensió del grup. | S'expressa sense tenir en compte si els altres li entenen o no. |
Explica la seva opinió al grup i els motius pels quals pensa així sense estendre's excessivament, però sense sostreure informació important per a la comprensió del seu pensament i la seva opinió. | Creu que tots tenen el domini del tema que ell té, i no es para a analitzar els motius que li porten a donar aquesta opinió. |
Expressa el seu pensament després d'un esforç per entendre quins són els punts més importants del que s'està dient i les raons per les quals es diu. | S'expressa passant per alt punts importants del que els altres han dit i sense seguir el raonament que s'està fent. |
Recalca la idea principal del seu pensament i l'aclareix amb algun exemple, sense excedir-se | S'estén en detalls, aclariments, exemples, etc. sobre l'assumpte que es tracta, i la idea principal del que vol expressar queda diluïda enmig d'un al·luvió de detalls. |
Expressa les seves opinions, sentiments i propostes buscant sincerament arribar a solucions de grup, no tractant d'imposar-se al grup. | Es mostra egocèntric. Es fixa només en les seves pròpies idees, propostes, sentiments, etc. |
Defensa amb interès els seus punts de vista, sense tractar d'imposar-los al grup com els únics possibles. Utilitza expressions com «em sembla», «penso que ... ». | Presenta la seva opinió d'una manera agressiva al grup. Dogmatitza. |
Si no té gens que dir, calla. Prefereix mantenir-se en un silenci atent o simplement exposar els motius pel que no veu clara la qüestió, abans que donar una opinió contundent no madurada, que després haurà de canviar. | Necessita intervenir, cridar l'atenció del grup, encara que no tingui res que dir o no vegi clar el tema. |
Utilitza un vocabulari senzill, precís i comprensible per tots els membres del grup. Es mostra senzill i cordial | Utilitza el grup com una tribuna d'oradors, amb paraules *altisonantes i gestos inadequats. Parla perquè li escoltin. |
S'esforça per separar d'una manera conscient en les seves intervencions les possibles solucions al problema de les seves reaccions emotives davant els membres del grup | Respon a l'altre, no perquè pensa diferent que ell, sinó perquè no sintonitza afectivament amb ell. |
S'esforça per ser objectiu, reconeixent les aportacions positives del raonament dels altres i passant per alt els detalls intranscendents. | Parla per atacar a un altre, posant en relleu abans de res les fallades del seu raonament o els detalls erronis del seu pensament. |
És conscient dels seus prejudicis i dels punts en què pot sentir-se ferida la sensibilitat dels altres. S'esforça per respectar als altres i no ferir els seus sentiments. | Té prejudicis respecte dels altres. En parlar fereix la sensibilitat i els prejudicis dels altres, conscient o inconscientment. |
Associació de Famílies de l'Institut Eugeni d'Ors. Vilafranca del Penedès.
dijous, 27 d’octubre del 2011
Actituds en la comunicació interpersonal
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
M'agrada molt aquest esquema.
ResponEliminaEs podria fer una activitat, taller per a les famílies.
Si ens eduquem, aprenent i desaprenent, podem transmetre uns valors de convivència als nostres fills, que ens farà més feliços a tots.
Dolors Tosas Rius
mare de 1r. batxillerat de l'Eugeni d'Ors