diumenge, 3 de juliol del 2011

PROPOSTES DE LA FAPAC

Al gener d'aquest any, la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya va publicar al seu web site en internet l'article  "Valoració de FAPAC sobre la Llei d'Educació de Catalunya a un any de la seva aprovació." A la part final hi ha un recull de propostes de millora que ens ha semblat interessant compartir :


PROPOSTES DE FAPAC PER A LA LEGISLATURA QUE ARA COMENÇA:

  • Creació d'un Observatori sobre la segregació escolar. Format per universitats, sindicats, administració, famílies, mestres, etc Treball específic sobre el tema, mirar dades, establir mecanismes de millora i avaluar les polítiques dutes a terme en aquest sentit. Objectiu adequar les polítiques als objectius reals que diuen tenir.: Reduir de forma significativa la segregació escolar durant aquesta legislatura
  • Pla per aconseguir millorar l'èxit escolar amb especial incidència allà on els resultats són més baixos. Aquest pla ha d'estar consensuat entre les escoles i les famílies a través dels consells escolars de centre. Però cal tirar-lo endavant a tots els llocs on la diferència entre l'èxit local i la mitjana de Catalunya sigui molt notable.. La participació de les famílies en aquests plans és una condició imprescindible per al seu bon desenvolupament.
  • Formació de les famílies per participar i fer un seguiment de l'escolarització dels seus fills. Allà on la família té interès manifest pels estudis dels fills s'incrementa molt l'èxit escolar. Cal incentivar les famílies perquè s'impliquin en l'educació dels fills tant dins com fora de les aules.
  • Millora dels mecanismes de participació de les famílies tant als consells escolars com a tota mena d'organismes de participació. Fer que la participació resulti útil, positiva i gratificant.
  • Gratuïtat real de l'educació. Avancem cap a la gratuïtat, o com a mínim que s'incrementi la inversió en educació tal i com està recollit a la LEC. (Fins arribar al nivell del 6% del PIB) Demanem tan sols que s'apliqui la llei.
  • Implicació de l'administració en les activitats no lectives: extraescolars, menjadors, etc. Que sigui la pròpia administració qui gestioni i s'encarregui d'aquestes activitats.
  • Reconeixement real de les activitats que fan les AMPA i que impliqui una important reducció de la càrrega administrativa i de gestió de les activitats que les associacions duem a terme.
  • Més places d'escola bressol (0-3 anys) fins arribar a escolaritzar un 60% de la població d'aquesta edat.
  • Pacte nacional de racionalització d'horaris per tal de conciliar de manera efectiva la vida familiar i la vida laboarl de manera que les jornades laborals acabin preferentment a les 18'00 i les famílies com a mínim sopin plegades. Cal plantejar-lo a nivell de diferents agents socials: patronal, ajuntaments, sindicats, cambres de comerç, col·legis professionals i poder així introduir els canvis que el nou calendari escolar ha iniciat. Sobre aquest tema ja s'ha treballat de manera infructuosa, i convé donar-li la importància real que té.
  • Pla per reduir de manera significativa els barracons a les escoles. Ara mateix tenim més de mil i caldria acabar la legislatura amb un nombre significativament menor. La provisionalitat no ha de ser la norma. La norma ha de ser la bona planificació i la gestió acurada dels recursos.
  • Seguiment de la Formació Professional per tal d'adaptar-la al món del treball i a les necessitats productives de la societat. Que deixi de ser d'una vegada la germana pobra del sistema educatiu.
  • Regulació consensuada de les activitats educatives no curriculars com les colònies i sortides, tant a nivell de gratificacions com a nivell de responsabilitat civil dels docents que se'n cuidin d'aquestes activitats. El sistema educatiu no es pot permetre una espassa de Dàmocles permanent amb capacitat per generar divergències i malentesos entre famílies i docents.
  • Per acabar, segons el dictat de la crisi s'ha fet un gran esforç d'estalvi amb retallades de pressupost significatives als centres. Aquesta retallada va en contra del que diu la LEC d'arribar al 6% del PIB en despesa educativa, entre altres motius perquè estem encara lluny d'aquest 6% i en segon lloc perquè l’educació és inversió i no despesa, tot el que ens estalviem ara en educació el gastarem després com a serveis socials. És una pura qüestió de lògica: Cal invertir més en educació, i aprofitar-lo millor.

Àlex Castillo

Vicepresident de Fapac

Gener del 2011

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada