dijous, 1 de desembre del 2011

Errors que cometen els centres educatius en adoptar les TIC (2)


Donant voltes per internet, twitejant (@educacontic), seguint amb la nostra tasca de conèixer i donar a conèixer informació relacionada amb les TIC, ens hem trobat amb un article molt interessant que parla dels errors més comuns dels centres educatius en la seva adopció de les TIC, que volem compartir amb vosaltres. Ho hem dividit en dues parts per la seva extensió.

[2a part de la traducció d'un post publicat per Meritxell Vinas al Blog de Totemguard - Recursos TIC para profesores]



Ignorar que l'ús de tecnologia a l'aula requereix d'un nou disseny i una nova distribució de l'espai .

Amb la introducció de la tecnologia a l'aula es fa normalment necessari un nou disseny de l'espai. Això no significa que el centre educatiu hagi de realitzar grans obres quan adopta les TIC. Òbviament es fa difícil per temes pressupostaris, però sí pot adaptar l'espai i la distribució disponible, donant prioritat a una bona visibilitat i fluïdesa en la comunicació entre alumnes.

Stephen Heppell, ha liderat durant els últims 20 anys projectes en aquest camp. Bàsicament proposa graderies, espais amplis i molta mobilitat per convidar a la creativitat. Hi ha moments que els estudiants necessiten comunicar-se i compartir alguna cosa important, per exemple una presentació. Si els alumnes se sentin conforme a la clàssica distribució per files, en comptes de fer-ho d'una forma més compacta, aquesta interacció no és possible.

Així mateix, proposa que els alumnes més joves puguin asseure's relaxats en una còmoda catifa en classe i pels més majors asseure'ls en graderies. Pots conèixer el seu treball detalladament a l'aula TIC del futur.

Adoptar programari lliure pensant que és una opció sense cost algun.

Sé que aquest punt és molt controvertit i desperta opinions molt apassionades per moltes persones al món de l'educació. La meva perspectiva professional dels últims anys és que les raons per les quals s'adopta el programari lliure estan plenes de bones intencions, especialment en termes de flexibilitat i costos econòmics. Però en la realitat, el gratuït té també un cost ocult, que en ocasions és superior al programari comercial.

A llarg termini, molts centres educatius deixen d'usar programari lliure per falta de suport tècnic, formació i dificultat d'ús.

La prova d'això és que els equips que es lliuren als centres educatius a Espanya tenen arrencada dual però l'opció d'arrencada amb Linux s'utilitza molt rarament.

Per si no fos poc, a més, a Espanya existeixen 17 distribucions educatives diferents de Linux dividides per CCAA (Linkat, LinEx, Lliurex, Max, Molinux, Asturix, Guadalinex, etc). Aquest fet dificulta encara més mantenir, gestionar i actualitzar totes les distribucions per part dels docents i tècnics.

Fa poc llegia a "El Mundo" unes declaracions de Cristina Teniente, Vicepresidenta de la Junta d'Extremadura, comunitat autònoma que sempre havia defensat el programari lliure. Concretament  Na Cristina deia: “Cal buscar les solucions òptimes per a cada necessitat, siguin o no de codi obert, i tenint sempre en compte el seu cost, un aspecte que es va menysprear anteriorment i que ha portat a l'Administració a assumir despeses que excedien el lògic i el necessari“.

Pensar que el programari lliure és gratuït, és erroni. Què ocorre quan una aplicació de programari lliure et deixa de funcionar?. Si el parc informàtic creix, tens garantia que funcionarà correctament?. Quan hi hagi un canvi de personal docent o tècnic qui formarà a aquestes persones?. Quan s'adopta programari lliure, sovint es perd més temps en gestió i manteniment i existeix una incertesa en la qualitat i en la escallbilitat del programari.

Consell:

Sempre és aconsellable que abans d'adoptar programari lliure o comercial, s'estudiï amb rigor les despeses que s'incorren en adoptar una opció pel que fa a una altra. És important assegurar que el barat, no acaba sortint car. En la majoria de casos, el programari comercial ofereix demos gratuïtes durant un període de temps, que et permeten avaluar la qualitat, la facilitat d'ús i provar el servei tècnic que pots esperar en el futur.

No instal·lar un programari de gestió i control d'aula

No hi ha dubte que els recursos TIC són fantàstics però en moltes ocasions existeix la queixa que les lliçons  s'aprofiten la meitat que abans i l'alumne es distreu amb més facilitat. Per treure tot el potencial a l'aula TIC també resulta imprescindible usar un programari de control i gestió d'aula. Potser desconeguis aquesta tecnologia però la seva importància resideix en l'augment de la seguretat i productivitat dels alumnes i els professors en el seu treball a l'aula.

El professor perd temps verificant que els alumnes han iniciat la sessió correctament, no paren de desplaçar-se, no tenen clar qui segueix la classe o qui es distreu i a més sovint els toca fer de policia, passejant-se per l'aula.

Per molts filtres que es posin en el centre, els alumnes sempre descobreixen (abans que el centre) com entrar en Facebook, com realitzar una cerca inadequada o com descarregar música en el PC des del seu USB.

En psicologia humana se sap que els humans tendeixen a comportar-se de forma diferent quan saben que algú els està veient.

El comportament dels alumnes, que tendeixen a distreure's i fer el prohibit, canvia completament quan saben que el professor pot veure el que fan durant la classe o un exercici. Igualment la possibilitat de bloquejar la pantalla a l'alumne o deixar-la en blanc, ajuda a una millor concentració quan el professor desitja captar l'atenció de l'alumne.

Igualment tot centre educatiu ha de garantir la seguretat a l'aula a pares i alumnes. Amb un programari de control i gestió d'aula, el professor té totes les eines per navegar per internet amb total seguretat i al mateix temps donar autonomia a l'alumne perquè pugui fer-ho per si solament sense riscos.

Consell:

Coneix més sobre Què és i com usar un programari de gestió i control d'aula?. Prova-la a l'aula i mira com canvien les teves classes.

També fins al 6 de desembre pots participar en aquest concurs per obtenir aquesta tecnologia gratis.

No educar als pares en la tecnologia que es va a usar a l'aula

Finalment, crec que és una idea interessant involucrar als pares en l'ús de la tecnologia que es realitza en el centre. La majoria de pares no veuen cap diferència entre usar Facebook i una plataforma Moodle, simplement per pur desconeixement. Per a ells, el seu fill està contínuament en Internet i xatejant amb els seus companys de classe. Quan una tecnologia no s'entén, normalment es rebutja i un pla d'estudis basat en les TIC pot crear conflictes familiars, si no se sap explicar i comunicar.

Consell:
Es convenient realitzar sessions de formació de les TIC dirigides als pares per comptar amb el seu suport en el projecte tecnològic del centre i així desapareguin les pors per falta d'informació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada