dimecres, 23 de novembre del 2011

2011 Horizon Report: sis tecnologies emergents en l'ensenyament

 


Cada edició de l’Informe Horizon, sis tecnologies emergents són analitzades i alineades en el temps amb un efecte d’un a cinc anys vista. Cada informe presenta tendències i desafiaments que, previsiblement,  afectaran a l’ensenyament i l’aprenentatge en aquest marge de temps i que caldria aprofitar. 


Les sis tecnologies emergents analitzades aquest any 2011 son:



Horitzó d’un any o menys
  • Llibres electrònics Els llibres electrònics continuen generant un fort interès entre els consumidors, demostrant noves capacitats que estan canviant la nostra percepció del que significa la lectura, amb interfícies visuals que inclouen elements multimèdia i col·laboratius. La varietat de contingut disponible ha augmentat fins al punt de constituir una alternativa viable i senzilla als llibres impresos. A més, la disponibilitat de tauletes digitals, com Apple iPad i Samsung Galaxy, juntament amb la proliferació de nous continguts digitals facilita la integració dels llibres electrònics en la informàtica mòbil diària.
  • Mòbils: Els mòbils representen un recurs sense explotar per arribar als estudiants i per tancar la bretxa entre l'aprenentatge que ocorre a l'escola i l'aprenentatge que ocorre al món. Molta gent els usa com a primera opció per accedir als recursos en xarxa i el seu impacte es fa sentir en cada part del món i per més persones que mai. El potencial de la informàtica mòbil està ja demostrat en centenars de projectes d'institucions educatives superiors. Són incomptables les aplicacions disponibles per a l'acte-estudio, referències, exercicis i pràctiques, treball de camp i investigació en centenars de disciplines.
Horitzó de dos a tres anys
  • Realitat augmentada: El terme Realitat Augmentada (*AR) fa referència a la superposició de dades i informació virtual al món real, afegint-la a la qual l'usuari percep de forma natural, creant una realitat que és millorada o augmentada. Un dels aspectes més prometedors de la Realitat Augmentada és que pot ser utilitzada per a formes visuals i altament interactives d'aprenentatge. Tres tecnologies, GPS, vídeo i reconeixement de patrons possibiliten un àmbit en el qual el sorgiment d'aplicacions sembla no tenir fi. Combinada amb la tecnologia mòbil, la RA es converteix en una eina portàtil per a l'aprenentatge basat en el descobriment, la millora de la informació disponible per als estudiants en visitar llocs històrics, fent treball de camp, interactuant amb els objectes del món real, que no hem de perdre de vista. 
  • Aprenentatge basat en jocs (Serious Games): La investigació i l'interès per l'Aprenentatge basat en el joc ve desenvolupant-se amb força des de 2003, quan James *Gee va començar a descriure l'impacte del joc en el desenvolupament cognitiu. Des de llavors els jocs i les seves plataformes s'han diversificat i els desenvolupadors i investigadors estan treballant a cada àrea del joc basat en l'aprenentatge, des dels comercials a aquells desenvolupats expressament per a l'educació. I és que l'Aprenentatge basat en el joc en l'educació contribueix al foment de la col·laboració, la resolució de problemes i la comunicació. A més, el paper productiu del joc permet l'experimentació, l'exploració de les identitats i fins i tot el fracàs.
Horitzó de quatre o cinc anys
  • Interaccions gestuals amb l’ordinador. Suposa que els dispositius es ‘deixin’ influir per les persones, que s’adaptin als nostres moviments no a l’inrevés.Els jocs i dispositius que incorporen la interacció gestual fàcil i intuïtiva ens resulten cada dia més familiars gràcies en part a la Nintendo Wii, l'iPhone d'Apple i l'iPad. Malgrat el potencial de la Informàtica basada en gestos, la seva aplicació en l'àmbit educatiu no està massa generalitzada. No obstant això, aquesta tecnologia no pot subestimarse, especialment per a una nova generació d'estudiants acostumats a tocar, pressionar, lliscar, saltar i moure's pels dispositius amb la finalitat d'obtenir informació.
  • Analítiques per a l'aprenentatge. Les Analítiques d'aprenentatge, aprofitant els avanços en l'anàlisi, interpretació i modelització de dades, fan referència a la interpretació d'una àmplia gamma de dades generades i recopilats pels estudiants amb la finalitat d'avaluar el progrés acadèmic, predir els resultats en el futur i detectar potencials problemes. Encara en les seves primeres etapes, les Analítiques d'aprenentatge aprofiten la gran quantitat de dades produïdes pels estudiants en les seves activitats acadèmiques diàries, tant explícites (exàmens, tasques, etc.) com de tàcites, tals com a interaccions socials a la xarxa, activitats extraescolars, etc. L'objectiu de les Analítiques d'aprenentatge és permetre a docents i centres universitaris adaptar les oportunitats educatives al nivell de necessitat i capacitat de cada estudiant. També poden ser utilitzades per avaluar plans d'estudi, programes i institucions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada