dijous, 3 de novembre del 2011

L’ordinador no substitueix el paper als instituts


Els instituts de secundària públics han dit adéu aquest curs al programa 1×1 de digitalització de les aules, que donava un ordinador personal a cada alumne. Tot i que bona part dels centres que l’havien posat en marxa el mantindran, almenys per als alumnes que ja formaven part del programa, la seva expansió ha quedat aturada i s’ha substituït pel nou Educat 2.0, que combina ordinadors de centre i llibres de text. Amb només dos cursos d’aplicació, l’avaluació de l’experiència es fa difícil, però com a mínim podem saber què n’opinaven els que la van haver d’aplicar: els professors de secundària.

Segons una enquesta de l’associació Espiral, Educació i Tecnologia, en la qual han participat fins a 1.500 docents, la majoria dels professors catalans consideren l’1×1 “una bona idea mal aplicada” i en destaquen com algunes de les causes principals la falta de recursos d’infraestructura dels centres, com la mala connectivitat; la falta d’una “formació adequada” del professorat, i la poca qualitat dels continguts digitals.

Continguts de poca qualitat
El 81% dels professors opinen que “les editorials no van estar a l’altura a l’hora d’elaborar continguts de qualitat”. El 70% creuen que la formació del personal docent que havia d’aplicar el programa no era l’adequada. Per tot plegat, la gran majoria de professors (88%) consideren que “independentment dels motius econòmics, s’hauria d’haver revisat l’1×1 per replantejar-ne els postulats”.
A més, el 71% no està d’acord amb la idea que els ordinadors substitueixin progressivament els llibres de text i consideren que l’aplicació de l’1×1 hauria d’haver estat independent de l’ús de material en paper a les aules.
Una posició que xoca amb els objectius que s’havia fixat l’anterior Govern en la implantació del programa i que, en canvi, suposa un suport a la visió de la nova consellera, Irene Rigau, que ha retornat a un sistema que combina màquines i llibres, oblidant la pretensió de desfer-se del paper.
[Article publicat a la web http://www.ara.cat/ ]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada